torsdag 7 maj 2009

Stora mörka skogen


Brrrrrrr jag jobbade hela dagen till kl.16 kom hem lagade middag det var kanske för mycket sakt, jag gjorde pannkakor åt och vilade en stund sen kände jag mig pigg. Tänkte att nu har det snart regnat en hel vecka så jag tog en lång promenad till skogen för här ska det plockas murklor trodde jag, men icke som icke inte en enda murkla så det blir nog inga i år.
När jag gick min runda upptäckte jag blåbär som var fulla med blommor så blåbär lär det bli gott om, till mina barnbarns glädje i synnerhet den minsta hon älskar "blau blau" som hon sa när hon var mindre. Jag älskar inte att plocka blåbär men det är gott och ha i frysen till pajer och blåbärsmuffins som jag älskar.
Färdigt på: 35 min
Ingredienser

100 g smör
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g frysta blåbär

Tips! Byt ut blåbären mot hallon, björnbär eller blanda bären! Perfekt på sommaren och hösten när man har trädgården som skafferi. Det är också fint att strö över lite mandelspån på muffinsen innan de gräddas.

När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.





1 kommentar:

Storstadslivet efter 40 sa...

Jag tar gärna emot lite bär om du nu skulle få för dig att plocka en massa extra
Kram annette