onsdag 28 oktober 2009

Lund

I dag har jag varit i Lund med 6 andra arbetskamrater på Alzheimer föreläsning.
Vi kom dit klockan 9.00 det började med kaffe och smörgås, sedan lyssnade vi på en fantastisk föreläsare Ulla Passant medicine doktor och överläkare, som även har skrivit en bok som handlar om demens och minnesstörning.
Klockan 12.00 blev vi bjudna på en mycket god middag och klockan 13.00 började vi igen till klockan 16.00. Tiden gick så fort, men tyckte att jag lärde mig väldigt mycket, jag tycker att det skulle vi göra ofta det kommer nya rön hela tiden. Det jag tycker var skrämmande är att det finns ca 200 000 demenssjuka i Sverige
och ca 20 000-25 000 varje år det är ingen lite siffra, och ändå görs det så lite ute i samhället. Det finns ett 70-tal olika demenssjukdomar sen är en del vanligare en andra men det ska jag inte gå in på.
Men ett är säkert politiker som bara ser kronor och chefer skulle gå på denna föreläsningen.

Om någon är intresserad och vill läsa mer kan gå in på:

http://www.alzheimerfonden.se/

Inga kommentarer: